Prowadzenie takich kontroli to ustawowy obowiązek gmin, które powinny to robić raz na 2 lata w każdym gospodarstwie domowym bez dostępu do kanalizacji sanitarnej. Z kolei obowiązkiem właścicieli nieruchomości jest jej przyłączenie do sieci kanalizacyjnej, a jeśli takiej nie ma, posiadanie zbiornika bezodpływowego nieczystości ciekłych lub przydomowej oczyszczalni ścieków, i systematyczne ich opróżnianie.
Usługi wywozu mogą być wykonywane tylko przez firmy posiadające odpowiednie zezwolenie, a właściciel nieruchomości musi udokumentować korzystanie z takich usług przez okazanie umowy lub faktur. Rachunki muszą potwierdzać regularność wywozu szamba za ostatnie 12 miesięcy.
Przydomowe oczyszczalnie powinny być opróżniane z osadów ściekowych zgodnie z instrukcją eksploatacji i to również musi być udokumentowane, dowodami opłat za taką usługę za ostatnie 24 miesiące.
Niezbędne dokumenty należy dostarczyć do urzędu gminy, a dodatkowe informacje można uzyskać osobiście w Urzędzie Gminy Głusk w Dominowie lub telefonicznie pod numerem: 81 75 18 760.
(fot. pixabay.com)