USTAWIENIA

Jesteś na: Aktualności Informacja po konsultacjach

Aktualności

Opis: Zdjęcie przedstawia herbu Gminy Głusk z czerwonym bykiem oraz napis "Gmina Głusk" po prawej stronie. Po lewej stronie widać w tle ręce osoby trzymającej dokument i długopis oraz część laptopa.
27.11
2024

Informacja po konsultacjach

Zgodnie z postanowieniami uchwały Nr L/355/10 Rady Gminy Głusk z dnia 26 sierpnia 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji w dniach 30 października - 21 listopada 2024 r. przeprowadzone zostały konsultacje społeczne dotyczące projektu Rocznego programu współpracy gminy Głusk z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2025.

Przeprowadzone konsultacje społeczne miały charakter pisemny z wykorzystaniem formularza zgłaszania propozycji zmian do projektu przekazanego na adres poczty elektronicznej sekretariat@glusk.pl, lub osobiście w siedzibie Urzędu Gminy Głusk w Dominowie. Materiały związane z przedmiotem konsultacji dostępne były na stronie internetowej Gminy pod adresem www.glusk.pl.

W ramach konsultacji społecznych wpłynęło trzynaście uwag do projektu programu współpracy z organizacjami pozarządowymi od Stowarzyszenia Mars Society Polska Dominów ul. Promienna:

Uwaga nr 1 do cz. I. Postanowienia ogólne: Czyli jedynym czynnikiem kształtującym program współpracy GG z NGO jest ustawa? Co z wieloletnim program współpracy z organizacjami pozarządowymi art5a ust. 2 ustawy? Czy gmina ma taki program? Jak wygląda korelacja rocznego planu współpracy ze Strategią rozwoju Gminy Głusk na lata 2016-2025 w obszarze społeczeństwo? W tekście programu należy poprawić wszystkie zwroty odnoszące się do tej definicji, zwłaszcza „organizacje pożytku publicznego” bo one maja swoją odmienną definicję Art. 20.1 ustawy. Żadna z organizacji, które do tej pory otrzymały środki na realizację zadań publicznych z GG nie ma statusu OPP.
Sposób jej rozpatrzenia: Uwaga rozpatrzona negatywnie. Roczny Pogram współpracy jest tworzony na podstawie art. 5a ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Z kolei art. 3 ustawy definiuje zarówno działalność pożytku publicznego jak też organizacji pozarządowych.

Uwaga nr 2 do cz. I Postanowienia ogólne: Komisja do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi to nazwa wprowadzająca w błąd. Jej wyłączną kompetencją jest ocena wniosków konkursowych. W tekście programu należy wszędzie poprawić na Komisja Konkursowa.
Sposób jej rozpatrzenia: Uwaga rozpatrzona negatywnie. Zgodnie z zapisami programu przez komisję ds. współpracy z organizacjami należy rozmieć komisję konkursową o której mowa w ustawie (art. 15 ust. 2a ustawy).

Uwaga nr 3 do cz. III Uczestnicy programu: Drugie zdanie w punkcie 2 jest niezrozumiałe. Zawiera jakiś błąd gramatyczny.
Sposób jej rozpatrzenia: Uwaga uwzględniona. Poprawiono omyłkę interpunkcyjną. 

Uwaga nr 4 do cz. IV Zakres i Zasady Współpracy Rada Gminy: Jest sprzeczność w tym akapicie. Z pierwszego zdania wynika, że Rada Gminy ma obowiązek informować organizacje pozarządowe o działalności swojej i Komisji Rady Gminy. Z drugiego, że to organizacje mogą się zwrócić o informacje do członków Komisji i to za pośrednictwem stanowiska ds. obsługi Rady Gminy. I pytanie. Kto i na jakich zasadach będzie oceniał czy zakres prac Rady Gminy i jej komisji jest zgodny z zakresem działalności danej organizacji?
Sposób jej rozpatrzenia: Uwaga rozpatrzona negatywnie. O planach pracy Rady Gminy i jej Komisji informowani są wszyscy zainteresowani w tym min. przedstawiciele organizacji pozarządowych za pomocą ogólnie dostępnej strony internetowej gminy oraz BIP z odpowiednim wyprzedzeniem. Z zapisów programu nie wynika obowiązek informowania organizacji pozarządowych o działalności Rady w innej formie niż ogólnie przyjęta.

Uwaga nr 5 do cz. IV zakres i zasady współpracy Urząd Gminy: Te dwa punkty można śmiało połączyć. Czy koordynator jest powoływany co roku? Czy na kilkuletnią kadencję? Oddzielnym
zarządzeniem Wójta? Z treści wynika, że Koordynator prowadzi dwie bazy danych opisane i nazwane odmienne w tych dwóch punktach. Raz Baza Danych o organizacjach pozarządowych działających na obszarze Gminy Głusk a drugi raz Bank Danych o ofertach i zgłaszających je organizacjach. Powinny być ściśle zdefiniowane informacje, które są zawarte w takiej bazie danych. W takim wypadku prowadzący bazę wie jakie informacje ma gromadzić i udostępniać. Strona zainteresowana wie o jakie informacje o współpracy gminy z NGO może otrzymać. Należy sporządzić katalog dokumentów gminnych regulujących współprace gminy z NGO
Sposób jej rozpatrzenia : Uwaga uwzględniona w części dotyczącej nazewnictwa Bazy Danych. Wprowadzono ujednolicony zapis dotyczący Bazy Danych. Uwaga w części dotyczącej koordynatora nie zasługuje na uwzględnienie. Koordynator powoływany jest przez Wójta Gminy Głusk i pełni swoją rolę aż do odwołania.

Uwaga nr 6 do cz. IV Zakres Zasady współpracy Urząd Gminy: Żyjemy w XXI wieku i udostępnienie Bazy można zrobić drogą elektroniczną. Baza powinna mieć charakter publiczny, ogólnie dostępny. Zawiera informacje ogólnie dostępne lecz mocno rozproszone lub w postaci dokumentów papierowych.
Sposób jej rozpatrzenia: Uwaga rozpatrzona negatywnie. Baz jest ogólnie dostępna i udostępniana na wniosek zainteresowanej strony.

Uwaga nr 7 do cz. V Formy współpracy i sposób realizacji programu Pkt 6: Słabo to wygląda. Widać, że gmina ma problemy komunikacyjne z NGO i mieszkańcami. Ograniczenie akcji informacyjnej wyłącznie do organizacji, które w latach ubiegłych otrzymały wsparcie finansowe jest dyskryminujące i utrwala obecną stagnację w rozwoju aktywności organizacji i obywateli w naszej gminie. Niezrozumiałe jest również zarzucenie organizacji spotkania koordynatora a obecnie Sekretarza Gminy z NGO związanego z omówieniem założenia do planu współpracy z organizacjami na kolejny rok. Powinno nam zależeć na aktywizacji mieszkańców gminy. Takie spotkanie powinno mieć charakter spotkania otwartego dla NGO i ludzi zainteresowanych działalnością na rzecz Gminy Głusk i jej mieszkańców. Poprzedzone kampanią informacyjną. 
Sposób jej rozpatrzenia: Uwaga rozpatrzona negatywnie. Program zawiera kilka alternatyw zorganizowania akcji informacyjnej dotyczącej założeń programu. na kolejny rok. Koordynator podejmuje decyzje o wyborze formuły akcji informacyjnej.

Uwaga nr 8 do cz. XI Sposób oceny realizacji programu: Obowiązek sprawozdawczy organu gminy art 53. ustęp 3 ustawy. Powinna być określona forma podania sprawozdania do publicznej wiadomości. Wtedy wiadomo gdzie go szukać. Obowiązek sprawozdawczy organizacji wynikający z art 18.1 ustawy.
Sposób jej rozpatrzenia: Uwaga rozpatrzona negatywnie. Sprawdzanie za rok poprzedni jest przedstawiany na sesji Rady Gminy w terminie do 31 maja roku następnego i publikowana w BIP zgodnie z art. 5a ust. 3 ustawy.

Uwaga nr 9 do cz. XIII Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert: Z zapisu nie wynika wyraźnie czy komisja ma swoją kadencję czy jest powoływana doraźnie na potrzeby danego konkursu? Dodać zapis o możliwości dołączenia do składu komisji przedstawicieli NGO.
Sposób jej rozpatrzenia: Uwaga rozpatrzona negatywnie. Komisja powoływana jest w danym roku kalendarzowym zgodnie z zapisami art. 15 ust. 2a ustawy. Ustawa w art. 15 ust. 2d przewiduje możliwość udziału w pracach komisji przedstawicieli organizacji pozarządowych lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy. Niezasadne jest powielanie tego zapisu w programie.

Uwaga nr 10: Brakuje w programie procedur odwoławczych i trybu postępowania w przypadku gdy organizacja nie wywiąże się z części lub całości swoich zobowiązań wynikającej z podpisanej umowy.
Sposób jej rozpatrzenia: Uwaga rozpatrzona negatywnie. Umowy zawierane z organizacjami wg
wzoru określonego w rozporządzeniu Przewodniczącego komitetu ds. Pożytku Publicznego
zawierają stosowne zapisy na ten temat. Niezasadne jest powielanie tego zapisu w programie.

Uwaga nr 11: W programie brak jest zapisów dotyczących Rady Działalności Pożytku Publicznego (rozdział 6 Wojewódzkie, Powiatowe i Gminne Rady Działalności Pożytku Publicznego) Art. 41e. Ustawy
Sposób jej rozpatrzenia: Uwaga rozpatrzona negatywnie. Zgodnie z zapisami art. 41e ustawy tworzy Gminną Radę Działalności Pożytku Publicznego na wspólny wniosek co najmniej 5 organizacji pozarządowych lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy. Stosowny wniosek nie wpłynął dotychczas do Urzędu Gminy.

Uwaga Nr 12: W programie brak regulacji dotyczących Inicjatywy Lokalnej Art 19b. Ustawy.
Sposób jej rozpatrzenia: Uwaga rozpatrzona negatywnie. W przypadku pojawienia się inicjatywy lokalnej będzie ona procedowana zgodnie z zapisami ustawy.

Uwaga Nr 13: Od 2010 roku w Rocznym Programie Współpracy zaszły tylko kosmetyczne zmiany. Świat w tym nasza gmina poszły do przodu a ten dokument nie przystaje do współczesnych realiów. Moim zdaniem potrzebna jest radykalna zmiana w programie. Najlepszym rozwiązaniem będzie opracowanie całkowicie nowego rocznego programu współpracy GG z NGO. Tego nie załatwi się w ramach konsultacji. Rada Gminy powinna powołać zespół do opracowania takiego dokumentu, który przygotuje kompleksowe rozwiązanie na przyszły rok.
Sposób jej rozpatrzenia: Uwaga rozpatrzona negatywnie. Jak wspomniano wcześniej Roczny pogram współpracy opracowany jest w oparciu o art. 5a ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. Zgodnie z ustawą, roczny program współpracy jest uchwalany przez Radę Gminy do 30 listopada roku poprzedzającego okres obowiązywania programu. Oczywiście jest on podobny do programów uchwalanych w latach ubiegłych, jednak jest on stale monitorowany i w miarę potrzeb na bieżąco modyfikowany uwzględniając potrzeby mieszkańców i zmieniająca się specyfikę naszej gminy.

 

 

Załączniki

Powrót