Od 1 stycznia 2025 roku każda gmina musi posiadać adres do doręczeń elektronicznych i prowadzić korespondencję za pośrednictwem e-Doręczeń, a docelowo taki obowiązek będą mieć wszystkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy i przedstawiciele zawodów zaufania publicznego.
Przepisy, dotyczące systemu e-Doręczeń, zostały uchwalone przez sejm już w 2020 roku, ale termin ich wejścia w życie kilka razy był przesuwany. - U nas takie rozwiązania wdrożyliśmy w grudniu 2023 roku i od tego czasu korzystają z nich zarówno nasi pracownicy, jak i mieszkańcy, choć na razie nowa usługa nie jest zbyt popularna. Tymczasem dzięki szybszej wymianie informacji skraca się czas załatwiania spraw urzędowych, ograniczamy również koszty przesyłania ważnych dokumentów, ponieważ korzystanie z systemu dla mieszkańców jest bezpłatne - podkreśla w rozmowie z Informacyjną Agencją Samorządową sekretarz gminy Głusk Bogusław Kukuryk.
Dla Urzędu Gminy Głusk ADE czyli Adres do Doręczeń Elektronicznych znajduje się pod adresem: AE:PL-33291-65178-REEHS-30.
W skrzynce do e-Doręczeń można w każdej chwili i w dowolnym miejscu wysyłać i odbierać dokumenty elektroniczne. Nie trzeba czekać na listonosza ani szukać poczty. Wystarczy dostęp do internetu.
Wszystkie dokumenty w obiegu elektronicznym są rejestrowane i bezpieczne, bo chronione zaawansowanymi metodami szyfrowania i sprawdzania tożsamości, a korespondencja trafia do adresata nawet wtedy, gdy zmieni on adres zamieszkania.
Żeby skorzystać z nowego rozwiązania trzeba założyć adres do e-Doręczeń. Można to zrobić na stronie: edoreczenia.gov.pl lub w aplikacji mObywatel.gov.pl w zakładce "Twoje skrzynki". Można skorzystać także z wersji elektroniczno-papierowej. W takim przypadku urząd wysyła dokument elektroniczny na pocztę, która go automatycznie drukuje i wysyła do adresata.
W przyszłości system e-Doręczeń zastąpi Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP) i tradycyjną pocztę papierową. Rok 2025 jest rokiem przejściowym, w którym gminy mogą korzystać z tradycyjnej korespondencji pocztowej. Dotyczy to na przykład sytuacji, gdy w krótkim czasie samorządy muszą wysłać znaczne ilości nakazów podatkowych, zawiadomień o wysokości stawek za odpady komunalne czy upomnień w takich sprawach.
Więcej informacji na temat nowych rozwiązań, w tym sposobów zakładania adresu i skrzynki na e-Doręczenia można znaleźć na stronie: https://www.gov.pl/web/e-doreczenia.
https://ias24.eu/aktualnosci,glusk-e-doreczenia-urzedowa-korespondencja-bez-papieru,32051.html?p=1